Hatgyermekes édesanya is teljesítette a Vasvári bringatúrát

Hűsítőként jól működött a vízzel leöntött bukósisak

A meleg és az emelkedő sem szeghette a résztvevők jó kedvét (Fotó: Lőrincz Ferenc)
Az EKE-Kolozsvár 1891 által szervezett Vasvári Emlék- és Teljesítménytúrán idén (tudtommal először) hatgyermekes édesanya is részt vett, ráadásul Szélyes Évának a legmagasabb (vörös) hőségriasztás közepette kellett megbirkóznia a közel 100 kilométeres távval. Lelki támaszban és jó hangulatban nem volt hiány a Vasvári bringatúrán.
Megjelent a Szabadság és az EKE – Kolozsvár 1891 turistamelléklete, az Erdély 2024. júliusi számában.

Bevallom, aggódtam – de nem amiatt, hogy a Kakasy Botondtól körülbelül 10 éve vásárolt, s azelőtt még hosszasan használt Sárgavillás Rózsaszínke nevű biciklim műszaki szempontból kibírja-e a közel 100 kilométeres távot, ugyanis szerencsére Csoma Boti barátom kölcsönadta hiper-szuper túrabringáját, hanem az időjárás miatt. Voltunk már kánikulában a Kós Károly-, a Jókai Mór- és a Vasvári Pál-biciklis teljesítménytúrán, az idei menet viszont nagyon meredeknek ígérkezett: 35–36 Celsius fokos hőmérsékletre figyelmeztettek az előrejelzések …árnyékban. Lehet ez volt a Vasvárin valaha mért legmagasabb hőmérséklet.

Bevallom, az is megfordult a fejemben, hogy visszalépjek. Attól tartottam, az extrém kánikula miatt egyszerűen élvezhetetlen lesz a tekerés, csak kínlódás lesz belőle. Ráadásul az is felötlött bennem, hogy a korábbi években egyetlen bringázó baráttal, ismerőssel sem talált a tempó, így többnyire egyedül tettem meg a távot. Ilyenkor az ember, ugye, elemzi a személyes életét, szakmai tevékenységét, döntéseit, tervezni próbál. De hát a biciklitúra nem erről szól…

Idén teljesen más volt a helyzet: a többek között Mátis Anikóból, Kovács Hajniból és Csoma Botiból álló élboly versenybiciklikkel elhúzott, mint a vadludak.

S akkor, pontokba szedve itt a történet többi része:

1. Szészi első gumidefektje

Kismihály Boglárka és Sebe Klára Csilla segédletével elindulunk a rádióstúdió Donát negyedi épületénél kialakított előrajttól (már itt jó a hangulat Kertész Levinek és Csoma Botinak köszönhetően), a „hátsó” szűk terelőútról rátérünk az E60-as országútra, elérünk a rajthoz, ahol Szikszai Ildikó és Attila szakszerűen végzi a munkát, kapunk igazolólapot. Itt is megy a léháskodás, kiváló a hangulat. Indulás, eltérő a Fântânele víztározó felé. Szélyes Levente (Szészi) barátom, a Vasvári bringatúra egyik támogatója (Adrenalin Park) éppen előttem halad. Hirtelen kattogás hallszik, fémdarabra leszek figyelmes, azt hittem, az egyik küllő tört el. Megállunk, hát valami szegféle lyukasztotta át két helyen a gumiabroncsát. Nem nyúlunk hozzá, nem ereszt, hátha lehet haladni vele. Egy-két kilométer után psssz… Előkerül a már négy folttal „büszkélkedő” cserebelső – de hoppá, nem jó a méret. Azta’! Két folt kerül a pórul járt eredeti belsőre, mindenki megelőz, 35 perc veszett el.

2. Teljesítménytúra helyett emléktúra

Ekkor hozzuk meg a döntést Szélyes Évikével és Bartha Zolival (Bertával): mi nem a teljesítménytúrán, hanem egyértelműen emléktúrán veszünk ma részt.

Az első ellenőrző pontnál Fazekas Gabriella és Zsolt fogadja vidám csapatunkat. Itt van Szima Márton is, akit a Semmi csoport számára általa szervezett kiváló bringatúrák miatt többször „bepereltem”. Meg is kérdezi, Bányai József ügyvédem mikor keresi meg őt, vagy az ügyvédjét… Szénsavas üdítőitalt és banánt vásárolok. Utóbbit már félig elfogyasztom, amikor Szészi sörrel kínál. Hárítok.

3. Vízzel leöntött bukósisak – hűsítő

Az emelkedőn sokat beszélgetek a hokit kedvelő és a triatlonozó Bertával, aki kiváló fizikai erőnlétben van, s profi versenybiciklivel is rendelkezik. Szélyes Évike alig marad le tőlünk, mindig bevárjuk. Berta picit előre megy, így Szészivel beszélgetek hosszan és jót, a hat lánya közül csupán háromnak tudtam az évek során nagyjából követni az életét. Tekerünk-tekerünk. A helybéliek által kialakított forrásnál és aprócska vízerőműnél leöntöm az anno még Kovács Péter rádiós kollégámtól kapott bukósisakomat. Kiválóan hűsít. Hol sósabb izzadságcsepp kerül az ajkamra, hol pedig édesvíz. A kettő keveréke a biciklitúra esszenciája.

A kalotaszentkirályi bicikliút (Fotó: Kiss Olivér)
4. Kimerültség

A kaptató vége felé adott pillanatban érzem, meg kell állnom. Behúzódok az árnyékba, ellágyulok, picit reszketni kezd a kezem. Căldură mare, mon cher – mondaná Caragiale. Lám-lám, már akkor is az volt, s még mi panaszkodunk a globális felmelegedésre… Előveszem a mazsolát, vizet iszok, elmúlik a kézremegésem. Vissza a bringára!

5. Az út bal felén

Bár sem nem szabályos, sem nem veszélytelen, Havasnagyfaluig az út bal oldalán araszolok felfelé a kaptatón: sokkal több az árnyék. A sofőrök elnézőek, nem dudálnak, sokan közülük lehettek ugyanilyen helyzetben.

6. A kocsma

Ez sem szabályos, nem is veszélytelen, de szükséges: hideg sör a havasnagyfalui kocsmában. Örömmámor lesz úrrá rajtunk, túl vagyunk a legnehezebb szakaszon! (Csapatvicc: brum-brum!) Felötlik bennünk, hogy hoppá, a Funtineli-tetőn kialakított és a Kismihály Boglárka, valamint Sebe Klára Csilla által működtetett ellenőrző pont még odébb van, az Avram Iancu keresztje közelében… Álljon meg a sok léháskodás, bringára fel! Negyed órával zárás előtt érünk be, utolsók vagyunk. (Vagy itt ért utol a két szimpatikus tini bringázó? A sör, a sör…)

7. Ereszkedünk!

A Kertész Levi barátom (Kolozsvár Teker Biciklis Klub) által május végén a Transzfogarasi útra szervezett bringatúra óta nem esett ennyire jól az ereszkedés. Mennyei! Hamar leérünk a bélesi vízgyűjtő gáthoz. Kezd egyre melegebb lenni.

8. Emelkedő és nőverésre buzdító kocsmatöltelék

Igen, a bélesi tó utáni emelkedőket valahogy ki kellett volna spórolni. Nem lehet ide egy kis alagutat építeni? Mégis, mennyibe kerülne? Jó, megmásszuk ezt is, a tetőn kitartóan érdeklődöm a kocsma iránt. Egy üzlet mellett találunk egyet, ugyanazzal az idős férfivel találkozunk, aki a gátnál megkérdezte: nem visszük-e el a tetőig. Mamma mia, gépkocsinak nézte a bringát. Igen, ő ül velem szemben, s nyomja a rizsát. Mondja, az asszony fegyelmezve és verve jó… Kimerültségünkben le sem reagáljuk rendesen a vérlázító kijelentéseket. Berta, egy érthetetlenül beszélő vénemberrel „társalog”, a haverom folyton arra panaszkodik, semmit sem ért abból, amit a férfi mond, sőt mutogat.

9. Majdnem feladom

A legnehezebb szakasz a Kalotaszentkirály előtti néhány kilométer. Érzem, alig kapok levegőt, elolvadok. Demoralizálódok, amikor az egyik üzletet zárva találom. Rázom a kilincset. Évike utolér, bátorít, megelőz. Érzem, nem tudok tovább menni már, elviselhetetlenné vált a hőség, Alig három kilométer van még a kalotaszegi magyar településig. Felülök. Kimegyek a napra. Leszállok. Vissza az árnyékba. Ha közlekedett volna a Bánffyhunyadot Kolozsvárral összekötő vonat, napnyugtáig ott maradtam volna, megeszem az egész mazsolát és az Eugeniát, s annyi.

10. Ellenőrzőpont stratégiai helyen

A kalotaszentkirályi ellenőrzőpont ezúttal nem a kultúrotthonban volt, hanem egy geostratégiai miliőben: a kocsmában. Erre az indulás előtti napon küldött e-mail-üzenetben külön figyelmeztettek a szervezők. Inspirált döntés, hangzik az egyöntetű vélemény.

Minden résztvevő díjazta, hogy idén a kocsma udvarán rendezték be a kalotaszentkirályi ellenőrzőpontot (amúgy nem stratégiai okokból, hanem a kultúrotthon építése miatt) Fotó: Lőrincz Ferenc
11. Elrobban a belső

Sörözünk, viccelődünk, s egyszer csak: psssz. Nemes egyszerűséggel elrobban Szészi napon hagyott gumibelsője. Nem érjük el a bicikliket Bánffyhunyadról Kolozsvárra szállító furgont, ötkor indul. Segítséget kérek a Facebookon. Egyszer csak a mobiltelefonom kijelzőjén megjelenik: főkonzulátus Grezsa Csaba. Mondja, éppen Magyarországról jön, minket el tud vinni, a bicikliket viszont sajnos nem. Pánik! Szészi foltoz, kiírom az FB-re, vajon, hol, kinél hagyhatnánk a bringákat a kalotaszegi városban. Szikszai Attila és Ildikó, az ellenőrzőpont felelősei szólnak, hogy a busz indulását fél hat-hatra halasztották. Hívom Kismihály Boglárkát, belehúzunk, s elérjük a buszt. Hívom Grezsa Csabát, köszönjük a készségesen felajánlott segítséget, nem lesz szükség. Huh, ezt megúsztuk!

Kalotaszentkirályi gumidefekt (Fotó: Kiss Olivér)
12. Elhagyott bukósisak

A kiváló minőségű és szép kilátást biztosító bicikliúton tekerünk Bánffyhunyadig. Boldog a csapat, nevetgélünk. Megszűnik a kánikula miatti kényelmetlen érzés. Háromnegyed hatkor Pali segítségével felpakoljuk a bringákat. Sajnos lekéssük a minden bizonnyal finom gulyást, a Kalotaszegi Magyar Napok programkínálatából még ízelítőt sem kapunk. Ráadásként pedig a Kovács Péter kollégámtól kapott sisakot is Bánffyhunyadon felejtem, erre már csak Kolozsváron jöttem rá.

13. Az utolsó állomás

Naná, a Monostoron a Flóra piacnál újabb stratégiai állomás, ezúttal csak Szészi iszik sört, a többiek jelentjük: kibuktunk. Összegzek: reggel héttől este nyolcig tartott a menet: 13 óra mozgás. Haza, zuhany, majd három jeges narancslé és egy sör (köszi, Fritz!) a Bulgakovban. Éjfél után ágyba.

Kétségtelen, számomra ez volt az eddigi legvagányabb, legvidámabb, legkalandosabb és az extrém hőmérséklet miatt a legnehezebb Vasvári. Köszönöm szépen a szervezőknek!

Rekordhőség a Vasvári teljesítménytúra 22. kiírásán

A kolozsvári EKE második rangidős teljesítménytúrája kétségkívül bezsebelhetné a legextrémebb jelzőt, hiszen a négy teljesítménytúra közül ez az egyetlen, amelyen 40 km-en keresztül folyamatos, több mint 1100 m-es teljes szintemelkedést kell legyűrniük a merész vállalkozóknak. Továbbá, az elmúlt több mint 20 évben havazáson kívül szinte mindenféle extrém időjárásban volt már részük a bringásoknak. 2021-ben például szakadó esőben és szélben tolta le a közel 100 km-es távot az a 33 bátor résztvevő, aki nem hátrált meg a kedvezőtlen időjárás ellenére sem. Pedig júliushoz képest szokatlanul hideg volt, a Funtineli-tetőn berendezett ellenőrzőpontnál nagyjából 10 fok lehetett. 2022-ben a túra előtti estén zárták le a Meleg-Szamos egyik hídját, amelyről kb. 22 óra környékén értesültünk, így utolsó pillanatban kellett módosítanunk az útvonalat, a résztvevőknek pedig a nagyon meredek Tábornok útján kellett kitekerniük Havasnagyfaluig. De extrém balesetekből is kijutott már a biciklis teljesítménytúrán, így óva intettük a résztvevőket, hogy lehetőleg óvatosan ereszkedjenek le a Funtineli-tetőről, mert senkit nem szeretnénk összekaparni az aszfaltról.

A funtineli tetőn (Fotó: Kiss Olivér)

Idén pedig, amikor szembesültünk az időjósok 36 fokos előrejelzésével, elmosolyodtunk, hogy lám-lám, újabb extrém körülmények fogják emlékezetessé tenni a Vasvári túrát. Természetesen kissé aggódtunk, hogy az 55 bejelentkezett résztvevőből többen is vissza fognak lépni a hőségriadó miatt, de a 2021-es záporral ellentétben az extrém meleg nem riasztotta el a bevállalós bringásokat. Csupán egy regisztrált résztvevő nem tudott eljönni, de ő sem a hőségre, hanem egy szerencsétlen balesetre hivatkozva (ujjtörés), egy anyuka pedig a kislányával végül úgy döntött, hogy autóval fogja kísérni a család többi tagját. Így július 13-án, szombat reggel végül 52 kerékpáros indult útnak: közülük 35-en a Kolozsvári Rádió épülete elől rajtoltak 7.00 és 7.30 között, 17-en pedig Gyaluból 7.30 és 8.30 között.

A Meleg-Szamos völgyén felfelé haladva olyan kellemes hűvös levegő fogadta a bringásokat, hogy szinte fáztak, ám amikor maguk mögött hagyták a fák oltalmazó árnyékát, egyre izzasztóbbá vált a helyzet. A leggyorsabb bringás annyira meg szerette volna dönteni saját rekordját, hogy egy órával hamarabb ért fel a Funtineli-tetőn berendezett ellenőrzőponthoz – ilyen sem történt még a Vasvárin. Ha mindez pedig nem lenne elég indok az extrém díj kiérdemeléséhez, idén a biciklisek még a Bélesi-tóban is meg tudtak mártózni, annyira meleg volt a víz. Kellett is a hűsítő csobbanás, ugyanis a Kalotaszentkirály előtti nyílt szakaszon annyira forró levegőben kellett tekerniük, mintha az égiek beindították volna a hajszárító legmelegebb fokozatát. Végül mindenkinek sikerült hősiesen leküzdenie a júliusi kánikula okozta extrém kihívást, a jól megérdemelt hideg sör pedig jobban esett, mint valaha.

A legfiatalabb résztvevő idén a 14 éves Suciu Ariadna Sara Maria volt, a legtapasztaltabb kerékpáros pedig a közel 71 éves Boér Imre, akik gond nélkül teljesítették a közel 100 km-es távot. A célt idén is a bánffyhunyadi Barcsay-kertben rendeztük be a Kalotaszegi Magyar Napok helyszínén, ahol a motorosok által készített finom gulyás mellett a színes programkínálatba is belekóstolhattak a bringások, délután pedig meghallgathatták Péntek László A Vasvári Pál vezette Rákóczi-szabadcsapat Kalotaszegen című előadását.

S ha már úgy kezdődött a beszámoló, hogy a Vasvári teljesítménytúra érdemelhetné ki a legextrémebb jelzőt, azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a másik három teljesítménytúrával szemben ez az egyetlen, amelyen az elmúlt négy évben szinte felére visszaesett a résztvevők száma. Elképzelhető, hogy a Bánffy-teljesítménytúra csábította el a bringások egy részét, akik a két hasonló útvonal közül inkább az újabbat preferálják, de az is lehet, hogy csak az egyre zsúfoltabb és egyre forróbb nyár számlájára írható a létszámcsökkenés. Szervezőkként mindenképp elgondolkodtunk rajta, hogy a jövőben érdemes-e tovább folytatni a Vasvári-túra szervezését, hiszen veszteségként élnénk meg ennek az eseménydús fejezetnek a lezárását, ugyanakkor azzal is szembesülnünk kell, hogy egyre kisebb az érdeklődés a többi teljesítménytúrához képest. Mi tagadás, minket is utolért a 22-es csapdája…