Túranapló: itt jártunk október-novemberben

Ugyan októberi túráinkról részben már beszámoltunk az októberi Erdélyben, jöjjön néhány rövid összefoglaló azokról az eseményekről, amelyek a lapból kimaradtak, és emellett az utóbbi hetek novemberi rendezvényeiről is szót ejtünk.

Megjelent a Szabadság és az EKE – Kolozsvár 1891 turistamelléklete, az Erdély novemberi számában. (Borítókép: A bátrabbak a Fehér-kövek sziklaperemére is kimerészkedtek az október 15-i vlegyászai túrán FOTÓ: FAZAKAS FERENC)

Október 1-jén Szima Márton kerékpáros körtúrát szervezett a Csucsa–Dregán-völgyi víztározó útvonalon, innen a Bihar-Kolozs megyehatár mentén, majd a gerincen vissza Csucsára. A túra hossza 55 km volt és 8 résztvevő tekerte le a távot.

Október 2-án ugyancsak Szima Márton gyerekbarát biciklitúrát szervezett a Sebes-Körös partján kicsiknek és nagyoknak. Az 50 km-es túra útvonala teljesen biztonságos volt mind a 8 résztvevő számára, elkerülte a főutat, és a következő állomásokat érintette: Csucsa, Körösfeketetó, Csarnóháza, Barátka, Csucsa. A déli pihenőt szalonnasütéssel és labdajátékokkal tették kellemesebbé a résztvevők.

Október 4-én Székely Árpád Tündérkert a hegyek között című fotóalbumának vetítéssel egybekötött bemutatóján vehettek részt az érdeklődők a Farkas utcai református templomban. A nagyméretű fotóalbum az Erdélyt ölelő Kárpátok kiemelt és kevésbé ismert természeti kincseit foglalja össze 364 felvétel, ezen belül számos átfutó kép segítségével 288 oldalon. Árpád természet iránti szeretetét és elhivatottságát már az eddig megjelent tucatnyi kötet bizonyítja, amit az elmúlt évek során földrajztanári munkája mellett valósított meg teljesen önerőből, a gyűjtemény pedig a most bemutatott fényképalbummal egészült ki. A túraútvonalak lejárása, a látványos fényképek, a részletes leírások mind az ő keze munkáját dicsérik. Mivel Árpád számára a természetjárás népszerűsítése fontosabb az anyagiaknál, köteteit önköltségen értékesíti. Kolozsváron már több alkalommal is járt, de a templom padjai ez alkalommal is megteltek, a résztvevők pedig ámulattal figyelték a látványos bemutatót.

Október 15-én Havasrogoz (Rogojel) – Vlegyásza-menedékház – Vlegyásza-csúcs (1836 m) – Fehér-kövek – Havasrekettyei-vízesés útvonalon szerveztünk 18 km-es gyalogtúrát Szőke Enikő vezetésével. A 35 fős népes csapatot gyönyörű októberi időjárás fogadta, az izzó színek betöltötték a természetet, így mindenki megelégedéssel nyugtázta, hogy az eredetileg szeptember 17-re tervezett túrát egy hónappal elhalasztottuk a kedvezőtlen időjárás miatt. A csúcsról leereszkedve a csapat kettévált, a bátrabbak a Fehér-kövek sziklaperemén vezető meredekebb, sárga pötty jelzésű útvonalon ereszkedtek a völgybe, a többiek pedig a sárga háromszögön. A busz a Stanciu-tisztáson várta a fáradt csapatot.

Több mint 140-en túráztak idén ősszel a Pocsováliste- és Ronki-szorosokban marosvásárhelyi túratársakkal FOTÓ: MEZEI ELEMÉR

Október 22-én a Pocsováliste- és Ronki-szorosba szerveztünk gyalogtúrát a marosvásárhelyi EKE-sekkel együtt, túravezetőink Mezei Elemér és Kakucs Zsolt voltak, akik segédjeikkel együtt próbálták összetartani a nagy csapatot. Minden elvárást fölülmúlva a túrán több mint 140-en vettek részt (Vásárhelyről 89-en, Kolozsvárról kb. 45-ön, Szilágysomlyóról 4-en, Tordaszentlászlóról 3-an). Amint az egyik résztvevő humorosan megjegyezte, olyan sokan voltunk, hogy félórát kellett várni a csoportképre, s még így sem volt rajta mindenki. Az Aranyosronk faluból induló látványos 15 km-es túrát Mezei Elemér minden év tavaszán és őszén megszervezi, ám ilyen népes társaságra még sosem volt példa.

Október 23-án a pusztatopai palacsintasütödéhez szervezett kerékpáros túrát Szima Márton az alábbi útvonalon: Kolozsvár – Kajántó (Chinteni) – Bodonkút (Vechea) / Diós (Deuşu) – Báboc (Băbuţiu) – Sólyomkő (Şoimeni) – Magyarújfalu (Vultureni) – Magyarfodorháza (Fodora) – Nagyesküllő (Aşchileu) – Kisesküllő (Aşchileu Mic) – Pusztatopa (Topa Mică) – Kajántó (Chinteni) – Kolozsvár. Amint az esemény elnevezése is mutatja, a túra csúcspontját nem a legmagasabb domb megmászása, hanem a tekerés utáni palacsintázás jelentette. A 80 km-es túrát 19 kerékpáros teljesítette.

Minden szerdán megszerveztük a hagyományos bükki túrákat Szabó János vezetésével a Páter-gerincen, valamint a Cérna-, Rejtett- és István-forráshoz. A túrák során 121 személyt sikerült kimozdítanunk a természetbe.

November 4-én megszerveztük idei emlék- és teljesítménytúra évadzáró ünnepségünket, amelyen önkénteseinknek, támogatóinknak és partnereinknek mondtunk köszönetet áldozatos munkájukért és nagylelkű segítségükért. Az idei évünk sikerei főként nekik köszönhetők, hiszen segítségükkel a négy rendezvény során kereken ezer résztvevőnek nyújtottunk felejthetetlen közösségi élményt. Az est a Vallásszabadság Házának dísztermében kezdődött rövid ünnepi köszöntővel, majd zenés, fényképes vetítéssel idéztük fel a teljesítménytúrák legemlékezetesebb pillanatait, az ajándékok átadása után pedig állófogadással, kellemes hangulatban zártuk az estet a pincében. A rendezvényen 77 önkéntesünk, támogatónk és partnerünk ünnepelt velünk.

November 6-án a Dregán-völgyi víztározó melletti gerincen túráztunk kereken 50-en, Szima Márton vezetésével, kihasználva az utolsó őszi napsugarak melegét. A 20 km-es útvonalat 7 óra alatt tettük meg laza tempóban hosszú szünetekkel, így a túrázás mellett napfürdőzésben is bőven volt részünk.

November 13-án a ködös, hűvös novemberi időjárás ellenére is tucatnyian az aktív pihenést választották, és Szima Márton vezetésével 110 km-t kerékpároztak Marosvásárhelyig a Mócs – Királyfalva útvonalon.