Híres-tető és krumpligulyás: EKE-napok Csucsán

Születésnapot ünnepeltünk Csucsán, az EKE 130. születésnapját. Kilencedik éve azért pont ott, mert mindenféle korosztálynak pazar csillagtúra-lehetőségeket kínál a vidék, ráadásul „főhadiszállásnak” ott az EKE kulcsosháza. És azért pont májusban, mert 1891-ben pont májusban kezdte meg működését az egyesület.

Megjelent a Szabadság és az EKE – Kolozsvár 1891 turistamelléklete, az Erdély májusi számában.

Borítókép: Születésnapot ünnepeltünk: 130 éves az EKE FOTÓ: PÁL GYÖNGYI

A vidék nagyon szép, bár jelzett túraútak nincsenek. A Sebes-Körös jobb oldalán a Meszes és a Rézhegység, magasságuk nem haladja meg az 1000 métert, a másik oldalon a Vlegyásza előhegyei határolják, itt a Nagyhegy (Dealul Mare) 1076 méter. A két hegyvonulatot a Pajkos (Poicu) patak völgye választja el egymástól. Erdő borította oldalak, füves legelők, mély patakvölgyek jellemzik ezt a vidéket. Csucsa felidézi Ady Endre emlékét, pár évig a költő otthona volt a kastély az országút jobboldalán a falu fölé emelkedő domboldalon, alatta, az út másik oldalán a Sebes-Körös kanyarog. Ady Endre és felesége, Boncza Berta (Csinszka) az egykori Boncza-kastély udvarán álló „fehér házban” vészelte át az első világháborút. A kastély mellett kis református templom áll, bár hívei lassan elfogytak. A kastélyt és a hozzá tartozó birtokot az első világháború után Octavian Goga erdélyi román költő, későbbi miniszterelnök vásárolta meg, ma Goga-múzeum működik itt, két szobában Ady kiállítást rendeztek be.

Kolozsvárról 72 km-re Csucsa másfél óra alatt elérhető vonattal, autóbusszal vagy kiskocsival. Az EKE kulcsosháza 800 m-re van a csucsai vonatállomástól. A telken egy nagyobb (két szoba-konyha) és egy kisebb ház (szoba-konyha), illetve gazdasági épület található, a házban 20 személy számára van szálláshely emeletes ágyakban. A környék hosszabb-rövidebb csillagtúrák formájában bejárható. Egyesületünk minden tagja megtalálhatja a korának, érdeklődésének és fizikai erőnlétének megfelelő útvonalat, azok is élvezhetik a táj szépségét és a friss levegőt, akik idős koruk vagy egészségi gondok miatt már nem járhatnak túrázni. A kolozsvári EKE már 2013-tól itt tartja az EKE-napokat. A mostani rendezvényre egyesek több napra kijöttek, de legtöbben szombatra érkeztek vonattal vagy mikrobusszal, sajnos a hűvös időjárás az idén nem kedvezett a sátorozásnak. Május a legszebb hónap, friss, üde zöldben virágzó fákkal, a természet ilyenkor a legszebb. Bár pénteken zordabb, esős volt az idő, szombatra és vasárnapra szép napsütéses, igazi kirándulóidőhöz volt szerencsénk.

A 130. születésnapra gazdag és változatos programot szervezett a kolozsvári EKE elnöke, Kovács Diószegi Zsuzsa. Kiss János a környék szép és kevésbé ismert látványosságaihoz vezetett túrákat. Szombaton a hosszú túra mellett egy rövid is szerepelt a programban, 9 km-es sétatúrára indultunk a Csucsa feletti Híres-tetőre (Vf. Hârșu).

Ahogy haladunk felfelé a temetőn keresztül, egyre szebb kilátás nyílik Csucsára és a Sebes-Körös völgyére. Egy nagyobb kanyar után az aszfaltos út véget ér. Szekérúton megyünk tovább, az elágazásnál jobbra térünk, megkerüljük a dombot, úgy tervezzük, hogy egy teljes kört járunk be. Az út füves oldalon halad felfelé, elhagyunk egy kutat, innen kapja az EKE-ház is az ivóvizet. Házakhoz érünk, ezek már a Csucsa községhez tartozó Calea Lată falucska szétszórt házai. Ezután erdő következik szép nagy fákkal, majd ismét füves legelő, innen már Csucsát nem látjuk, de kilátás nyílik a Meszes-hegység nyugati nyúlványára. Az út mellett balra kis faházikó áll, oldalt körben nyitott, benne két pad és asztal. Itt a kirándulók megpihenhetnek, majd folytatjuk utunkat. Ismét házak, embereket nemigen látunk, lefoglalják őket a tavaszi munkák. Csend, nyugalom mindenfelé, még kutyaugatás sem hallatszik. Szép a táj, bármerre nézünk, erdők, legelők, egy-egy tanya, az emberek inkább álattenyésztéssel foglalkoznak, kevés a megművelhető terület. Üzletet nem láttunk erre, Csucsára járnak bevásárolni, ahol minden csütörtökön hetivásár is van. Hármas elágazáshoz érünk. Jobbra Calea Lată település központja, látszik a piros fedelű, csinos tornyú kis falusi templom. A középső út lefelé vezet a völgybe, onnan Kőrösfeketetóra (Negreni). A harmadik út felfelé halad a Hârşu-Boceşti nevű dombon. Arra fordulunk, nemsokára elérjük a gerincen levő házakat, a telkeken sok a gyümölcsfa. A gerincről egyre szebb a táj, most már Csucsára is rálátunk. Alattunk egy meredek oldal, ahol pár évvel ezelőtt egy heves vihar kidöntötte a fákat. Elérünk egy romos házhoz, innen még egy kis emelkedő és a tetőn vagyunk. A Híres vagy Hârşu-tető (684 m) nem tartozik a legmagasabb csúcsok közé, de tiszta időben a körpanoráma csodálatos. Alattunk Csucsa és a Sebes-Körös völgye, azon túl a Vlegyásza előhegyei, mögöttük a Vlegyásza 1836 m-es gerince még mindig fehér a hótól, tőle délnyugatra a Királyerdő hegység. A Sebes-Körös jobb oldalán a Réz-hegység lapos tetői és hegyhátai sorakoznak, legmagasabb csúcsai a Magura (918 m), az Almácska-tető (882), a Cornu-csúcs (903 m) és a Ponor-csúcs (801 m). Azon túl a Berettyó forrásvidéke és a szilágysági dombvidék következik. A Réz-hegységet kelet felől a Meszes hegységtől a 669 méter magasságú Plopis-hágó választja el Csucsa és Perje között. Jól látszik a Meszes hegység legmagasabb csúcsa, a Perjei-Magura (996 m). A tetőn megkeressük a magassági pontot és csúcsfotót készítünk. Ebédszünetet a romos háznál tartunk, mert a tetőn erős a szél, majd indulunk vissza Csucsára. Most a domb déli lejtőin ereszkedünk lefelé. Fiatal nyírfák közt halad az ösvény, majd szép házak, kertek, gyümölcsösok, legelők mellett.

Kora délután érünk vissza a házhoz, ahol már elkészült a finom krumpligulyás, utána egy pohár pezsgővel köszöntjük a EKE születésnapját. Bár az utóbbi években egyre több fiatalt vonzanak az EKE kirándulásai, kár, hogy a generációk találkozásának szánt születésnapi rendezvényen kevesen vesznek részt a fiatal korosztályból, pedig a Csucsa-környéki hosszabb túrák elsősorban nekik szólnak. A résztvevők többsége középkorú vagy az idősebb korosztályokból való. A koronavírus járvány okozta elszigetelődés után jólesik a találkozás, a viszontlátás, a beszélgetések a csucsai EKE-ház udvarán. Kellemesen telik a délután, de hamar elröppen az idő, délután a többség indul vissza Kolozsvárra.